“Berkman kijkt verder dan alleen het verplaatsen van containers.”
Door Wilant van Gils
Zeventien jaar—zo lang mogen wij DRESZ al tot onze partners rekenen. In die tijd hebben we deze klant zien uitgroeien tot een innovatieve productontwikkelaar in de segmenten consumentenelektronica & accessoires; kaarsen, verlichting & geur; en verkoeling & verwarming. Maar hoe ervaart DRESZ onze langdurige samenwerking? Wilant van Gils, logistiekmanager bij DRESZ, vertelt er graag meer over. “Een betrouwbare supply chain creëren is voor ons essentieel. Berkman is hier een belangrijk onderdeel van.”
Samen groeien
“Zeventien jaar geleden, toen DRESZ begon, importeerden we vooral elastische boekcovers en telefoonhoesjes,” vertelt Wilant. “Oprichters Sjors en Sabrina zochten contact met forwarders om containers te laten verschepen vanuit Azië. Het ging destijds vooral om LCL- of deel-zendingen; van grote partijen was nog geen sprake. Toch nam Berkman hen—als enige forwarder—serieus. Het maakte hen niet uit hoe groot de volumes waren. Ze zorgden ervoor dat de containers werden binnengehaald, onder goede voorwaarden. Sindsdien zijn we altijd met Berkman blijven samenwerken.”
Onze import geregeld van deur tot deur
“Berkman verzorgt onze containerboekingen; zij regelen onze gehele import vanuit Azië, van deur tot deur. We hebben contact met hun agentschap in China, waar onze leveranciers hun vracht boeken. Vervolgens krijgen wij daarvan een boekingsbevestiging en gaat Berkman aan de slag met het regelen van het vervoer. Wij zorgen er dan voor dat ze op tijd de juiste documenten ontvangen om een soepele douane-afhandeling te verzorgen. Ook geeft Berkman de losplanning van de containers aan ons door, zodat we weten wanneer we onze vracht kunnen verwachten. Een betrouwbare supply chain creëren is voor ons essentieel. Berkman is hier een belangrijk onderdeel van”
Het dashboard: meer inzicht, transparantie en gemak
“De afgelopen tijd is Berkman druk bezig geweest met digitalisering, waaronder de ontwikkeling van een dashboard. Sinds een half jaar gebruiken wij dit dashboard ook: hierin kunnen we onze zendingen volgen en de benodigde documenten uploaden. Dit heeft ons importproces een stuk transparanter en overzichtelijker gemaakt. Voorheen waren we afhankelijk van e-mails voor onze track-en-trace-informatie. Nu is dit allemaal binnen handbereik in één geïntegreerd systeem.”
Het dashboard biedt nog veel meer mogelijkheden. Wilant legt uit dat DRESZ druk bezig is om die potentie volledig te benutten. “We willen een API-koppeling maken met ons eigen systeem, zodat we nog gemakkelijker data kunnen uitwisselen tussen de twee systemen. Ook willen we onze inkooporders doorsturen, zodat Berkman al in een eerder stadium kan meedenken over een shipment plan. En we willen onze service level agreements (SLA) uploaden om daarmee actiepunten voor onze leveranciers uit te zetten. Met Berkmans dashboard kan het allemaal.”
Meer dan zendingen: advies en marktverkenning
Maar DRESZ kan bij Berkman terecht voor meer dan alleen het afhandelen van zendingen, vertelt Wilant. “Doet zich een onverwachte situatie voor, zoals de Brexit of de huidige crisis in de Rode Zee? Dan bewijst Berkman hun waarde door met ons mee te denken. Ze doen snel en proactief kennis op, waardoor ze ons goed kunnen adviseren. Neem bijvoorbeeld de coronaperiode; toen waren de vervoerstarieven gigantisch. We zochten naar wat er nog wel mogelijk was. Ook toen stond Berkman klaar met eerlijk advies.”
“Wij zijn nu nog vooral georiënteerd op de Chinese markt, maar Berkman zou ons goed kunnen helpen met het ontdekken van nieuwe mogelijkheden en leveranciers. Ze hebben bijvoorbeeld medewerkers in Vietnam, die daar de beurzen afgaan. Kortom, Berkman kijkt verder dan alleen containers verplaatsen. Dat vind ik iets goeds.”
Korte lijntjes en persoonlijk contact
“Of ik een samenwerking met Berkman zou aanbevelen? Absoluut”, zegt Wilant. “De communicatie verloopt altijd prettig en persoonlijk. Vaste contactpersonen regelen onze planning; we hebben dus altijd met de dezelfde mensen te maken. Dat werkt heel fijn. En dat er een dashboard is, betekent niet dat alle communicatie via die weg moet verlopen—we kunnen ze altijd bellen.”
“Bij Berkman staat de koffie altijd klaar, ze nemen de tijd voor je, de lijntjes zijn kort. Als er iets is, praten we het uit en gaan we daarna weer verder. Nooit blijft iets lang onopgelost. Dat maakt het fijn werken met ze. Hetzelfde geldt voor het contact met hun agentschappen: wij horen onze leveranciers nooit klagen. Ook de tarieven zijn marktconform—alles verloopt soepel. Wij zijn erg tevreden, maar dat is vast geen verrassing. Anders werk je niet al zeventien jaar met elkaar samen.”
Meer weten?
Benieuwd hoe wij jouw Azië-import gemakkelijker, overzichtelijker en transparanter kunnen maken? Ontdek hier meer over onze dienstverlening.