Dugros over de samenwerking met Berkman Forwarding

Dugros

Berkman grijpt iedere uitdaging met beide handen voor je aan."

Door Bas Duifhuizen

Eigenaar van Dugros

Dugros is een vooraanstaande importeur van lederwaren, zoals trendy damestassen, koffers en riemen. De groothandel in tassen ontwerpt hun assortiment in Nederland en laat dit produceren in Azië. Om de geproduceerde lederwarennaar Europa te halen, werkt Dugros al meer dan twintig jaar met ons samen. Bas Duifhuizen, eigenaar van Dugros, deelt zijn ervaringen over onze samenwerking. “Samenwerken met Berkman betekent een gegarandeerd zorgeloos transport van deur tot deur, zonder gezeur. 

Van marktman naar groothandelaar

Schooltassen, reistassen, portemonnees, fietstassen – het is een greep uit Dugros’ brede aanbod dat zij met Berkman naar Nederland vervoeren. Bas: “Al sinds mijn 18e ben ik werkzaam in de tassenwaren. Ik startte op de markt en over de jaren heen is dat uitgegroeid tot deze groothandel waarbij we onze producten zelf designen en dat laten produceren in het Verre Oosten.”  

Die groei van marktman naar groothandelaar vroeg om een samenwerking met een forwarder met de juiste connecties in Azië. De keuze ging naar Berkman. Bas: “Met een backoffice in India en medewerkers in China weten we zeker dat we bij Berkman goed zitten. Het geeft een gevoel van ontzorging, omdat je gevoelsmatig dichter op de productie zit die aan de andere kant van de wereld plaatsvindt.” Dat het Berkman werd, was niet geheel toevallig. “De huidige managing director, Arie van der Perk, is mijn achterneef die ooit via stage en vakantiewerk bij ons heeft gewerkt. Toen hij bij Berkman begon heeft hij ons benaderd. Zo ontstond een samenwerking die nu al jaren duurt en waar we beide ontzettend tevreden over zijn,” vertelt Bas. 

Berkman Forwarding groeit met je mee

Waar die tevredenheid voor Bas voornamelijk vandaan komt? “De toegewijde club mensen achter Berkman waar je altijd op kunt bouwen. Als er iets is krijg je snel antwoord, ze zijn makkelijk te benaderen en het proces verloopt altijd perfect”, vertelt hij.  

Dat proces ziet er voor Dugros als volgt uit: “Het begint bij de orders die onze backoffice geeft aan de fabrikant in China. Zij geven ons op hun beurt een Free On Board-levertijd die bij benadering ligt en deze melden ze zo snel mogelijk aan Berkman Forwarding. Daarbij vermelden ze natuurlijk ook hoeveel volume er klaar staat, zodat Berkman zelf kan invullen hoeveel containers daarvoor ingezet moeten worden. Vanaf dat moment pakt Berkman het eigenlijk over en zij zorgen ervoor dat er bij de fabriek een container komt te staan. Deze wordt geladen door werknemers van de fabrikant en vervolgens gaan er verzegelingen op de container. Dan worden de nodige exportdocumenten in orde gemaakt en worden de containers op het schip geplaatst op weg naar Rotterdam”, legt Bas uit.   

In de jarenlange samenwerking met Dugros heeft het bedrijf, zoals eerder genoemd, een flinke groei doorgemaakt. “We begonnen eerst met 1 à 2 containers per jaar. Inmiddels zijn dit er ongeveer 250 per jaar. Dat laat zien hoe flexibel Berkman is en dat zij met ons mee zijn gegroeid. Wij vragen en zij draaien en Berkman grijpt iedere uitdaging met beide handen voor je aan.” 

Ook de wereld om Dugros heen ontwikkelt zich voortdurend. Daardoor heeft – in de periode van de groei én daarna – digitalisering een grote rol gespeeld. Bas: “Bij Dugros staat innoveren hoog in het vaandel. We willen vernieuwend zijn en zetten volop in op automatisering om het werk voor ons en de partners met wie we samenwerken, makkelijker te maken.” 

Digitaal dashboard: Berkman innoveert met je mee

Niet alleen bij Dugros zijn ze bezig met digitaliseren, ook bij Berkman bewegen we mee met automatisering dankzij het digitale dashboard. Een tool waar Bas erg tevreden over is. “De portal is een groot pluspunt. Onze backoffice – zij gebruiken het dashboard het meest – is erg tevreden en kijken er dagelijks in. Je blijft altijd op de hoogte van de meest recente status van je transport en het scheelt veel handmatig aanpassen, mailen, et cetera.” Door de drive om te vernieuwen en het werk makkelijker te maken, is Dugros druk bezig met een eigen systeem dat gekoppeld kan worden aan het dashboard van Berkman.  

Gestroomlijnd en zonder gezeur

Toch wil Bas ook benadrukken dat er naast het gezamenlijke doel van innoveren en digitalisering er één ding is dat Berkman als partij uniek maakt. “Dat is de combinatie van de behoefte aan vernieuwing én het behouden van menselijk contact. Geen robot aan de telefoon, maar een medewerker die je begrijpt en waar je direct bij terecht kan zodra je ergens mee zit. De menselijke maat blijft voorop staan. Dat is gewoon top”, vertelt Bas. 

Naast dat persoonlijke contact is er ook een grote mate van vertrouwen. “Zodra Berkman het in handen heeft, kun je eigenlijk met je handen over elkaar gaan zitten. Je weet dat het hierheen komt zonder gedoe. Op een gestroomlijnde manier, zonder gezeur.” En dat laatste vindt Bas erg fijn: “We kijken iedere dag naar wat er beter kan, wat we daarvoor moeten doen en hoe dit met de beschikbare middelen kan. Tijd, geld en mensen zijn schaars. Doordat Berkman korte lijntjes hanteert en altijd meedenkt in mogelijkheden, denken ze hierin echt met ons mee. Zij fixen het gewoon”, vertelt hij. “Bij Dugros zijn we gewoon ontzettend tevreden over hoe het gaat. En dat zal echt niet zomaar over kunnen gaan.”  

Meer weten?

Benieuwd hoe wij jouw Azië-import gemakkelijker, overzichtelijker en transparanter kunnen maken? Ontdek hier meer over onze dienstverlening. 

Wereldwijde zeevracht expediteur | Berkman Forwarding