Effecten Amerikaans handelsbeleid steeds voelbaarder

Dennis

Inside sales representative

De containersector staat onder druk door verstoorde handelsstromen en geopolitieke ontwikkelingen. Wereldwijd hebben rederijen in één maand tijd 80 containerschepen uit de vaart gehaald of hun route aangepast, wat neerkomt op ongeveer 20% van de totale capaciteit. Dit overtreft zelfs het dieptepunt van de coronacrisis, wat onderstreept dat de effecten van het nieuwe Amerikaanse handelsbeleid inmiddels ook voor de scheepvaart duidelijk voelbaar zijn.

Meerdere bronnen geven inmiddels aan, dat de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China een directe invloed heeft op deze ontwikkelingen. Vooral de routes tussen China en de Amerikaanse oostkust zijn zwaar getroffen, hier is sprake van een capaciteitsreductie van bijna 40%. Hierdoor ervaren bedrijven hogere kosten, langere levertijden en een toenemende onzekerheid binnen de logistieke keten.

Ook de Rotterdamse haven voelt de gevolgen van deze verschuivingen, als is de precieze impact vooralsnog onduidelijk. Wel is het logistieke havensysteem verstoord, vanwege disruptieve acties die zorgen voor een toenemende druk op een systeem dat is ingericht op efficiëntie. Rederijen, verladers en logistieke dienstverleners zullen zich moeten aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden om verstoringen te beperken en de continuïteit van de toeleveringsketens te waarborgen.