
Grenssluiting Polen verstoort spoorgoederenvervoer tussen China en Europa

Dennis
Inside Sales Representative
22 sep. 2025
De recente sluiting van de grens tussen Polen en Wit-Rusland heeft het spoorgoederenvervoer vanuit Azië naar Europa abrupt tot stilstand gebracht. Deze maatregel, genomen door Polen na militaire oefeningen van Rusland en Wit-Rusland en eerdere drone-incidenten, treft een cruciale logistieke schakel: circa 90 procent van het spoorvervoer tussen China en Europa passeert deze grens.
De blokkade heeft directe gevolgen voor de Malaszewicze-terminal, een strategisch overslagpunt op de China-Europe Railway Express. Deze terminal fungeert als toegangspoort voor Aziatische vracht richting de Europese Unie. Door de plotselinge sluiting kampen vervoerders met forse vertragingen en oplopende kosten. De handelsstroom via deze route vertegenwoordigde in 2024 nog een waarde van 25 miljard euro.
Volgens de Europese Commissie is de grenssluiting een veiligheidsmaatregel, ingegeven door zorgen over destabilisatie aan de EU-buitengrens. Toch onderstreept deze ontwikkeling de kwetsbaarheid van internationale supply chains voor geopolitieke spanningen. Logistieke partijen worden hierdoor gedwongen alternatieve routes te overwegen, wat kan leiden tot langere transittijden en hogere kosten voor het goederenvervoer tussen China en Europa.