Suezkanaal: herstel van de handelsroute aanstaande?
Mark
Operations Manager
21 nov. 2025
Eerder deze maand maakte de CMA CGM Benjamin Franklin, een containerschip met een lengte van 399 meter en aan boord ruimte voor bijna 18.000 TEU, een veilige doortocht door het Suezkanaal. Het is het grootste schip in twee jaar tijd dat deze doorgang heeft gebruikt. Volgens de Suez Canal Authority (SCA) is dit een teken dat rederijen langzaam weer vertrouwen krijgen in deze cruciale handelsroute.
Ondanks deze positieve ontwikkeling kiezen veel rederijen nog steeds voor de route rond Kaap de Goede Hoop, wat ruim 4.000 kilometer omvaren is en 7 tot 10 dagen langer duurt. De veiligheidssituatie in de Rode Zee blijft onzeker, ondanks een staakt-het-vuren en lopende gesprekken. Grote containerrederijen hebben zich nog niet formeel gecommitteerd aan een volledige hervatting van de doorvaart via Suez, waardoor concrete stappen voorlopig beperkt blijven.
Om rederijen te stimuleren, verlengde de SCA haar 15% korting op tolkosten tot 31 december 2025, met plannen om dit mogelijk door te trekken tot juni 2026. Deze maatregel moet helpen om het vertrouwen in de Suez-route te herstellen, terwijl de situatie in de Rode Zee zich verder stabiliseert.
De ontwikkelingen rond de Suez-route zijn belangrijk voor wereldwijde supply chains. Blijf ons volgen voor updates over veiligheid, kostenvoordelen en impact op jouw logistiek.