
Mark
Supervisor sales
Nederland kampt al jaren met een groeiende fileproblematiek. Volgens recente rapporten van Rijkswaterstaat en de ANWB is het aantal files op Nederlandse snelwegen in 2024 opnieuw toegenomen. Voor de transportsector zijn de gevolgen hiervan voelbaar; de kosten van vertragingen als gevolg van de toegenomen filedruk, bedragen gemiddeld 220 euro per uur. Deze toenemende druk op de wegen heeft niet alleen financiële consequenties, maar ook een negatieve impact op efficiëntie, het milieu en de algehele infrastructuur.
Hoewel het transport over de weg nog altijd populair is, kan niet ontkend worden dat het wel erg druk aan het worden is op de Nederlandse wegen. Gelukkig hebben we in het vervoer per barge (een ander woord voor binnenvaartschip) een uitstekend alternatief in huis. Door in ieder geval een deel van de containers over het water te veroveren, kunnen we de filedruk verminderen en tegelijkertijd bijdragen aan een duurzamere logistieke keten. Laten we eens kijken naar de voordelen van dit type vervoer.
1. Voorkomen van demurrage en verhogen van efficiëntie
Containers die via zeehavens aankomen, kunnen vertraging oplopen wanneer wegtransport niet onmiddellijk beschikbaar is. Dit leidt vaak tot extra kosten. Met vervoer per barge worden containers rechtstreeks naar binnenlandse terminals gebracht, waardoor deze kosten aanzienlijk worden gereduceerd. Dit voorkomt niet alleen additionele kosten, maar zorgt ook voor een meer gestroomlijnd proces.
2. Duurzaam transport
Transport per binnenvaartschip is een groener alternatief voor vervoer over de weg. Binnenvaartschepen stoten minder CO₂ uit per ton vracht vergeleken met vrachtwagens. Dit maakt het een goede keuze voor bedrijven die hun ecologische footprint willen verkleinen en bijdragen aan milieubewust ondernemen. Bovendien helpt de verschuiving naar duurzaam transport bij het behalen van nationale en internationale klimaatdoelstellingen.
3. Kosteneffectief alternatief
Door de hoge filedruk en stijgende brandstofkosten, kan wegtransport duurder uitvallen dan gepland. Transport per barge is al vaak een kosteneffectief alternatief gebleken, mede door de beter voorspelbare tarieven. Zeker wanneer je meerdere container transporten per maand doet, kan het voordeel snel oplopen.
4. Verminderen filedruk en wachttijden
Doordat containers op binnenlandse terminals, dichter bij de uiteindelijke loslocatie beschikbaar worden gemaakt, zijn er minder vrachtwagens nodig op de weg. Dit betekent minder filedruk en minder wachttijden voor losploegen die ingehuurd zijn om containers te lossen.
5. Ideaal voor grote volumes
Binnenvaartschepen hebben een veel grotere transportcapaciteit dan vrachtwagens, waardoor ze uitermate geschikt zijn voor het vervoeren van grote hoeveelheden containers. Dit maakt ze een ideale keuze voor bedrijven met grootschalige transportbehoeften.
Uitgebreid netwerk van binnenlandse terminals
Vervoer per barge betekent dat er gekozen wordt voor multimodaal transport, waarbij de containers per binnenvaartschip naar een binnenlandse containerterminal gebracht worden. De laatste kilometers legt de container vaak af per vrachtwagen. Nederland telt een netwerk van ruim 25 binnenlandse terminals, strategisch gelegen langs rivieren in het midden, zuiden en noorden van het land. Dit is ruim 25% van alle binnenlandse containerterminals in Europa.
Conclusie
De toenemende filedruk op de Nederlandse wegen vraagt om innovatieve en duurzame oplossingen. Containervervoer per barge biedt een groen, kosteneffectief en efficiënt alternatief in de vorm van duurzaam transport. Met bargevervoer kunnen bedrijven niet alleen hun operationele processen verbeteren, maar ook bijdragen aan een duurzamere toekomst.
Wil je weten of barge transport ook voor jouw bedrijf een optie is? Neem dan contact met ons op. Samen zoeken we naar de beste logistieke oplossing en dragen we bij aan een duurzamere toekomst.