“Goed contact en service zijn voor ons het belangrijkste"
Door Danitsja Mulder
Tiltak begon ooit als een exportbedrijf, maar groeide uit tot een veelzijdige organisatie met meerdere succesvolle webshops zoals Angeljuicers.eu, Slowjuice.nl, Spinwood.nl en Traphekjes.nl. Een bijzondere organisatie waar wij al jaren mee samenwerken. Danitsja Mulder, medewerker bij Tiltak, vertelt hoe deze samenwerking wordt ervaren: “We hebben nu één contactpersoon én een gebruiksvriendelijk portaal; dat is ons veel waard”.
In 2009 begon Bram samen met zijn ouders de webshops slowjuice.nl, waarmee ze de Nederlandse markt voor slowjuicers veroverden. Broer Gijs voegde zich iets later bij het bedrijf, en samen bouwden ze aan eigen merken en een bredere importstructuur, waarbij ze producten van buiten Europa inkopen en zowel particulieren als bedrijven bedienen. Hoewel de export nog steeds een klein deel vormt met zendingen naar de Caraïben, ligt de focus nu vooral op de Europese verkoop.
Importeren met Berkman Forwarding
“Bij Tiltak draait het om het soepel laten verlopen van die importprocessen, en daarvoor werken we nauw samen met Berkman Forwarding”, vertelt Danitsja. “Op het gebied van import is het fijn om alles via één partij te kunnen regelen, met korte lijntjes en betrouwbare service. Dankzij Berkman hoeven we ons geen zorgen te maken over douaneproblemen, want zij beschikken over de nodige papieren en vooral ervaring om onze zendingen vlot door te laten.”
De import van Tiltak omvat een breed scala aan producten, van slowjuicers en uitklapbare picknicktafels tot traphekjes, allemaal uit Azië. Danitsja: “Voor sommige producten werken we met vaste schema’s: zo importeren we accessoires per pallets 1 keer in het jaar of soms zelfs in het half jaar. Voor andere producten waar wij importeur van zijn laten we per merk 6 keer per jaar een container van 40ft overkomen.”
“We hebben ook vaak meer sporadische zendingen waarbij het maximum ligt op één keer per jaar, van hele containers tot pallets. Maar wat de frequentie of hoeveelheid ook is: Berkman staat voor ons klaar”, vertelt Danitsja verder. “Dat komt ook door de connecties die ze hebben in Azië. Onze leverancier in Zuid-Korea is bijvoorbeeld gekoppeld aan Berkman waardoor we niet hoeven aan te geven dat de container klaarstaat. Dat doen zij. We hebben er geen omkijken naar. Vervolgens zien we in het portaal ook de status van de zendingen, en worden we keurig op de hoogte gehouden van de aankomst- en losdata. Zo hebben we precies de flexibiliteit, maar ook de informatievoorziening die we nodig hebben.”
Het voordeel van maatwerk
Bij Berkman realiseren we ons dat logistiek ook maatwerk is. Daarom bieden we onze klanten altijd meerdere opties van transport aan die het beste bij ze past. “Berkman kwam na diverse gesprekken bij ons uit de bus als beste logistieke partner om mee samen te werken. Toen we hadden besloten dat deze samenwerking ging om het efficiënt en zorgeloos verschepen én op land transporteren van goederen, werd er met ons gekeken naar diverse routes om deze weg af te leggen”, vertelt Danitsja.
“Zo kregen we – zeker door de toentertijd stijgende containerprijzen - de keuze tussen twee verschillende routes die onze containers en pallets op zee konden afleggen. Route A en Route B: de ene route langer dan de ander en daarmee verschilt ook het kostenplaatje. Omdat we geen haast hebben om onze goederen in Nederland te krijgen, konden we gaan voor route B. Het duurde dan weliswaar langer, maar hiermee kunnen wij bewust kosten besparen. En hebben we toch een zending die we sneller willen ontvangen? Dan geven we aan dit keer te kiezen voor de kortere route en een hoger prijskaartje. Ook daarin is die flexibiliteit de sleutel tot succes.”
Appeltje-eitje voor Berkman Forwarding
En dat die goederen soms toch sneller in ons land aan mogen komen, is slechts een kleine indicator van de groei die webshops van Tiltak doormaken. “Het wordt steeds meer wat wij als Tiltak doen. Er komen nieuwe webshops bij en dat betekent ook meer goederen die onze kant op moeten komen”, zegt Danitsja.
“Maar ook in die groei zien we dat Berkman met ons mee blijft bewegen. Ik denk dan ook dat ze dat makkelijk aan kunnen. Zelfs als onze diensten zullen gaan verdubbelen, blijft het voor Berkman appeltje-eitje.”
Een partij die met je mee blijft denken
Hoe Danitsja de positieve ervaring in enkele woorden zou moeten vatten? “Goede service, makkelijk alles binnen één partij, korte lijntjes en denken altijd met je mee”, vertelt ze. “En ontzorgend. We hadden vorig jaar een probleem met een container en dat werd razendsnel opgelost. Dat zegt wel voldoende denk ik!”
En zulke positieve woorden betekenen gelukkig ook een rooskleurige toekomstvisie voor onze samenwerking. Danitsja: “Zo lang het zo goed blijft gaan als nu, de prijzen passend blijven en de kwaliteit zo consistent is als nu, zien we geen enkele reden om over te stappen op een andere partij. Ons contactpersoon bij Berkman is secuur, klantvriendelijk en altijd netjes. Je kunt gewoon op ze rekenen. Je weet dat het geregeld wordt. Dat is ontzettend relaxt en geeft mij meer ruimte om te focussen op andere dingen die binnen ons bedrijf belangrijk zijn.”
Meer weten?
Benieuwd hoe wij jouw Azië-import gemakkelijker, overzichtelijker en transparanter kunnen maken? Ontdek hier meer over onze dienstverlening.