Tower Living

“Met Berkman hebben we aan een half woord genoeg.”

Door Henk Dekker

Operationeel manager

Complete woonprogramma's, stoelen en bankstellen—Tower Living importeert een uiteenlopend assortiment aan meubels uit Azië. Voor ons zijn ze al meer dan vijfentwintig jaar een belangrijke én fijne klant. Hoe denkt Tower Living zelf over onze samenwerking? We gaan in gesprek met Henk Dekker, operationeel manager bij Tower Living. “Betrouwbaarheid en betrokkenheid geven onze samenwerking een sterke basis.”

Vergaande ontzorging

Tower Living is een meubelgroothandel, opgericht in de jaren ’90. “We brengen meubelproductie onder in het Verre Oosten in onder andere landen als China, Indonesië en India, welke wij via onze groothandel en direct per container op FOB-basis aan groothandelaren en grootwinkelbedrijven op de markt brengen binnen Europa,” legt Henk uit. “We produceren de meubels dus niet zelf, maar hebben collega’s die op locatie het ontwikkelingsproces begeleiden. Daarbij zorgen we er op FOB-basis (Free On Board) voor dat de goederen verscheept worden naar onze magazijnen en de magazijnen van onze klanten. Direct na oprichting gingen we daarom op zoek naar een partij die dit logistieke verhaal voor ons kon organiseren.”

“In eerste instantie werkten we met een andere expediteur. Maar toen we ons landennetwerk uitbreidden naar Indonesië merkten we dat deze partij daar minder in thuis was. We gingen op zoek naar een nieuwe logistieke partner en kwamen via een relatie bij Berkman terecht. Destijds waren we nog niet voorraadhoudend; alle meubels gingen direct van de productie naar onze afnemers. Daarom was een soepele logistieke afhandeling voor ons extra belangrijk. Hierin heeft Berkman ons in grote mate ontzorgd. Inmiddels onderhouden we al zo’n vijfentwintig jaar een fijne samenwerking; in die tijd zijn we echt met elkaar meegegroeid.”

Een eigen netwerk in Azië

“Om ervoor te zorgen dat onze klanten weten waar ze aan toe zijn, moeten wij onze leveringstarieven op lange termijn kunnen vastleggen. Berkman regelt dit door goede afspraken te maken met de rederijen. Bovendien heeft Berkman een eigen netwerk in Azië; hierdoor hebben ze relaties kunnen opbouwen met onze productiepartners. Dat geeft ons ook een voordeel. Wij leggen vast hoe de meubels verscheept moeten worden. Daarna dienen onze productiepartners de transportboekingen direct in bij Berkman, volgens de afspraken die we onderling met elkaar hebben gemaakt. Zo kun je met relatief weinig mensen en lijntjes een groot volume verzetten.”

Digitaal dashboard: snel & gemakkelijk communiceren

“Digitalisering helpt bij een soepele afhandeling”, legt Henk uit. “Vroeger werkten we met originele documenten, maar inmiddels houden we onze klantdossiers bij in een online portaal. Het dashboard van Berkman sluit hier mooi op aan. Via deze weg kunnen we met elkaar communiceren, digitale documenten delen en de status van een zending inzien met één druk op de knop; dat werkt snel en gemakkelijk. Momenteel zijn we aan het regelen dat de orderinformatie die we van Berkman ontvangen direct wordt doorgestuurd naar onze klanten. Zo kunnen we hen nog beter informeren.”

In de transportwereld kan het soms onrustig zijn. Henk noemt het voorbeeld van de Ever Given, het schip dat in 2021 vastliep in het Suezkanaal en het internationale scheepvaartverkeer dagenlang blokkeerde. “Zo’n voorval zet de logistiek op z’n kop. Dan wil je toch met een partij werken die in zulke situaties met je meedenkt en je ontzorgt. Gelukkig deed Berkman dat. Dankzij hun zorgvuldige afspraken met rederijen konden we de schade nog enigszins beperken. Bovendien waren ze goed op de hoogte van de beste omvaarroutes. Voor ons is het enorm lastig om zulke kennis bij te houden, maar Berkman zit hier helemaal in. We hebben echt op hen kunnen rekenen.”

Betrouwbaar en betrokken

 “Betrouwbaarheid en betrokkenheid geven onze samenwerking een sterke basis,” vertelt Henk. “Als bedrijf willen we ons kunnen focussen op onze dienstverlening. Daarvoor hebben we externe partijen nodig die met ons samenwerken, met dezelfde instelling en inzet, zodat we onze klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen. Met Berkman lukt dit heel goed. Voor hen kan het best complex zijn om alles goed af te stemmen met de rederijen, maar ze staan altijd voor wat ze beloven. En als zich een probleem voordoet, zorgen ze snel voor een passende oplossing. Ook is het fijn dat de lijntjes kort zijn en we vaste aanspreekpunten hebben. Natuurlijk zijn onze contactpersonen door de jaren heen gewisseld, maar daar hebben wij niets nadeligs van gemerkt. Het maakt niet uit wie er aan de andere kant zit; we kunnen dezelfde samenwerking voortzetten. Daar ben ik erg gelukkig mee.”

“Ik zou een samenwerking met Berkman zeker aanbevelen,” zegt Henk. “Sterker nog, dat doen we voortdurend. Berkman heeft direct contact met onze klanten, omdat ze de zendingen zonder onze tussenkomst afhandelen. Dat we dit zo aanpakken zegt genoeg; daar is vertrouwen voor nodig. Uit dit contact komen ook weer nieuwe samenwerkingen voort. Zo helpen we elkaar verder.”

Meer weten?

Benieuwd hoe wij jouw Azië-import gemakkelijker, overzichtelijker en transparanter kunnen maken? Ontdek meer over onze dienstverlening.