Yoëlle
Import operations
Wat betekent LCL en wat is een LCL zending? Wanneer kies je er precies voor? We leggen je de voor- en nadelen uit van het ‘Less than Container Load’ verzenden.
Wat is LCL en hoe werkt het?
Als het importeren en exporteren van goederen over de hele wereld onderdeel is van jouw bedrijfsvoering, dan ben je de kreet waarschijnlijk al eens tegengekomen: LCL. Tussen al dat containergeweld bestaat er ook een logistieke oplossing voor diegenen die ervoor kiezen slechts een aantal pallets te versturen.
De term LCL staat voor ‘Less than Container Load’ – wat letterlijk betekent dat je minder gebruikt dan een complete container om je goederen te versturen. Het proces bij LCL kent een aantal facetten die anders zijn dan wanneer je een complete container gebruikt.
Te beginnen met het beladen van de container. Deze is onder de meeste omstandigheden niet door jou gehuurd (tenzij je een ‘Buyer’s consol’ verstuurt, dat is iets waar we in een ander artikel verder op ingaan). Deze container wordt geladen in een loods en dus niet bij jouw fabriek of opslag. Je dient er dus voor te zorgen dat de goederen bij deze loods aangeleverd worden. Bovendien deel je de container met andere verladers, die ook voor de LCL-constructie gekozen hebben.
Na belading is het traject grotendeels gelijk aan het verzenden van een volle container. Deze wordt aangeleverd op de terminal, waar de container aan boord van het zeeschip wordt geladen. Na aankomst in de haven van bestemming gaat de reis wederom eerst langs een loods, waar de container gelost wordt. Normaliter worden de douaneformaliteiten afgewikkeld wanneer er op de terminal gelost is. Bij LCL is het gebruikelijk dat dit gebeurt wanneer jouw zending in de loods gelost is.
Samengevat, bij LCL zijn er extra loods activiteiten van toepassing op het proces.
Wat zijn de voordelen van LCL verzenden?
De CIM is van het zogeheten “dwingende recht”. Dit betekent dat er in de regel niet van de bepalingen afgeweken mag worden. Wel kun je aanvullende afspraken met een vervoerder maken om ze vervolgens vast te leggen in een contract. Maar, je mag nog steeds niet van de dwingende bepalingen van de CIM afwijken. Ook is het document niet verhandelbaar.
De voordelen
- Je betaalt alleen voor de ruimte die je daadwerkelijk gebruikt.
- Je hoeft geen multinational te zijn om op de internationale markt mee te spelen.
- Flexibiliteit en betere grip op je voorraden.
Wat zijn de nadelen van LCL verzenden?
Natuurlijk zijn die er ook – het is en blijft een afweging van keuzes maar we moeten ze wel benoemen. We willen het niet op ons geweten hebben dat jij ergens maar half geïnformeerd instapt.
De nadelen
- Meer kans op schades.
- Prijsschommelingen in de markt.
- Je bent gevoeliger voor vertragingen.
Meer weten? Of hulp nodig?
Kunnen wij je helpen met je LCL verzending?
De artikelen op onze website hebben allemaal één doel: jou voorzien van de benodigde informatie om tot een beslissing te komen die goed voelt en is, voor jou. Er zijn veel partijen actief op het gebied van LCL zendingen, ons advies is om altijd bij een partij die bekend is met de diverse onderdelen advies in te winnen voordat je een beslissing neemt. Laat je vooral ook informeren of het niet beter is een volle container te gebruiken wanneer je meer dan 8 pallets te versturen hebt.
Uiteraard staan ook onze specialisten voor je klaar, gewapend met hun kennis (en een calculator) beantwoorden zij graag jouw vragen.