Walter
Import operations & Customs
Logistiek is best een brede sector. Op het eerste gezicht indrukwekkend, met schepen zo groot als 4 voetbalvelden achter elkaar en terminals zo groot dat je er een dorp van behoorlijke omvang zou kunnen stichten. Ook kom je haast op iedere vierkante meter snelweg een vrachtwagen tegen. De sector is belangrijk voor nagenoeg ieder onderdeel van de economie, want zelfs de techneut die alleen met een laptop werkt, doet dat meestal op een laptop die in China geproduceerd is.
Ook het taalgebruik binnen ons veelzijdige vakgebied is bijzonder. Er komen termen voorbij die voor iemand van buiten de sector niet direct duidelijk zijn. Oh, en de meeste termen hebben ook nog eens een aantal synoniemen die net zo helder zijn. Juist…
Om het lijden draaglijker te maken, hebben wij de meest gebruikte termen in het vrachtvervoer op een rij gezet.
- Aankomstbericht
Wanneer een zending op het punt staat binnen te komen in de (lucht)haven van bestemming, dan wordt vaak een aankomstbericht gestuurd om de belanghebbende(n) hierover te informeren. Op dit bericht kom je vaak gegevens tegen die ook op een vervoersdocument terug te vinden zijn. - ADR
Vervoer je gevaarlijke stoffen over de weg? Dan komt de term ADR onherroepelijk voorbij. ADR staat voor Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route wat staat voor het Europese verdrag voor het vervoeren van gevaarlijke goederen over de weg. Wanneer een expediteur het over “ADR goederen” heeft, dan bedoelt hij dus dat het gevaarlijke stoffen zijn. - AWB
De afkorting AWB staat voor Air Waybill, wat staat voor de vrachtbrief dat het vervoer van goederen door de lucht begeleidt. Het is het bewijs dat de verzender en vervoerder overeen zijn gekomen wat er vervoerd wordt en waar naartoe. - BAF
Als je goederen per schip over zee vervoert, dan betaal je daar vrachtkosten voor. Deze vrachtkosten worden vaak aangevuld door toeslagen die betrekking hebben op ontwikkelingen in de markt en op de wereld. BAF betekent Bunker Adjustment Factor en wordt door rederijen in rekening gebracht wanneer brandstofprijzen aan behoorlijke schommelingen onderhevig zijn. - Bill of Lading (cognossement)
Een Bill of Lading, afgekort B/L, is een document dat je gebruikt voor het vervoer van goederen over zee. Een andere benaming is cognossement. - Blokpallet
We zeggen wel eens gekscherend dat dit het “broertje” is van de Europallet. Een veel voorkomende palletmaat, meestal 100 x 120 centimeter. - Boekingsbevestiging
Hij hoort ertussen, de boekingsbevestiging. Wanneer een transport geboekt is, dan wordt door middel van een boekingsbevestiging aan jou bevestigd dat jouw order in goede orde ontvangen is. Je weet op dit moment dus zeker dat men voor jou aan de slag gaat. - Brutogewicht
De gewichten die je in de logistieke sector tegenkomt, zijn meestal brutogewichten. Dit houdt in dat het gewicht van het verpakkingsmateriaal bij het gewicht van de goederen zelf wordt opgeteld. Ook het transportmateriaal, wanneer dozen bijvoorbeeld op een pallet worden gezet, wordt bij het gewicht van de goederen zelf opgeteld. - BTI (Blindende tarief inlichting)
Wanneer jij goederen importeert of exporteert, en je niet zeker weet met welke HS-code deze moeten worden ingedeeld, dan kun je een BTI bij de Douane aanvragen. Door het gebruik van een BTI voorkom je dat een verkeerde goederencode wordt gebruikt. Zo voorkom je dat er mogelijk te veel of te weinig douanerechten worden geheven. Als je een door de Douane afgegeven BTI in jouw bezit hebt van deze goederen, dan ontvangen wij deze graag. Volgens verplichting van de Douane (EU-wetgeving) moeten wij deze BTI verwerken in de douaneaangifte. - CAF
Nog een toeslag die bij de basisvrachtkosten wordt opgeteld. CAF staat voor Currency Adjustment Factor en moet de continu fluctuerende wisselkoersen compenseren. Op deze manier hopen rederijen de koersverliezen zoveel mogelijk te beperken. - CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism)
Het CBAM is een prijscorrectie bij import in de EU van daartoe aangewezen goederen, gebaseerd op de CO2-uitstoot in het productieproces buiten de EU. Voor de importeurs geldt dat zij een rapportageverplichting hebben voor de import van CBAM-goederen. Het gaat om goederen in de categorieën: ijzer en staal, cement, meststoffen, aluminium, elektriciteit en waterstof. - CMR
We gooien er nog maar een Franse term in; CMR staat voor Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route en wordt gebruikt bij grensoverschrijdend wegvervoer. - Consolidatie
Een term die wordt gebruikt wanneer meerdere zendingen samen worden gevoegd, om binnen één unit (bijvoorbeeld een container of een trailer) vervoerd te worden. - Consignee
De ontvangende partij bij (internationaal) transport. Wordt soms ook aangeduid als “koper”, “ontvanger” of “belanghebbende”. - Cross dock
Dit is een kostenbesparende manier van op- en overslag. Nou ja, eigenlijk alleen overslag, want bij deze handeling gaan de goederen nooit in opslag. Je bespaart dus tijd én geld. - Demurrage
Wanneer een container te lang op de terminal staat, dan rekent de terminal hier opslagkosten voor. Om het lekker overzichtelijk te houden en niet alles op de hoop “opslagkosten” te vegen, noemen terminals dit demurrage. - Detention
Nog zo’n mooie kreet; detention staat niet voor nablijven op school. Het betekent extra kosten voor het te laat terugbrengen van een container bij het aangewezen containerdepot. - Douane
Net zoals je bij internationale vluchten langs de douane moet als persoon, geldt dat ook voor goederen. Als je importeert of exporteert, dan wil de douane graag weten wat je precies verstuurt. Ook bij de invoer van goederen zien zij erop toe dat de importeur aan haar verplichtingen voldoet. - Europallet
Een bekende pallet, je kent hem zelf vast ook wel. De standaardmaat voor deze pallet is 80 x 120 centimeter en wordt verreweg het meeste gebruikt binnen Europa – wellicht zelfs wereldwijd inmiddels. - EUDR (Regulation on Deforestation-free products)
De EUDR schrijft voor dat je alleen goederen en producten op de markt mag brengen die niet zorgen voor ontbossing of aantasting van bossen. De marktdeelnemer zal voor bepaalde goederen met een stelsel van zorgvuldigheidseisen moeten aantonen dat de goederen die zij importeren, exporteren of produceren legaal zijn. Voor grote bedrijven gaan deze regels in op 30 december 2025. Voor mkb-bedrijven en eenmanszaken gaan deze regels in op 30 juni 2026. Dit uitstel geldt niet voor micro-ondernemingen en mkb-bedrijven die al in hout handelen. Het gaat om de grondstoffen en producten in de categorieën: runderen, palmolie, soja, cacao, koffie, rubber, papier, hout en ook afgeleide producten zoals leer, chocolade en meubels. De volledige lijst met de bijbehorende HS-codes vindt u in Bijlage 1. Lees het artikel: EUDR-ontbossingsverordening. - Expediteur
We konden dit artikel niet schrijven zonder onszelf te noemen, toch? Een expediteur is een verbindende factor tussen importeurs, exporteurs, alles ertussenin en de partijen die daadwerkelijk de logistiek verzorgen. - FCL
Staat voor Full Container Load en is inderdaad zo rechtlijnig als de term suggereert: het betekent dat je genoeg goederen hebt om een complete container te vullen. - FTL
Hetzelfde principe als FCL, maar omdat wij in het wegvervoer met trailers werken staat deze term voor Full Trailer Load. - Geconditioneerd vervoer
Goederen zoals bloemen, vers fruit en vis moeten onder speciale condities vervoerd worden. Vaak op een specifiek temperatuur. Het vervoer dat zich hierop toelegt noemen wij geconditioneerd vervoer. - Incoterms
De internationale standaard opgesteld door de ICC, International Chamber of Commerce, die de rechten en plichten van koper en verkoper bij het internationaal transport van goederen omschrijft. Meer weten? Lees het artikel: Incoterms, wat zijn het en hoe gebruik je ze - Intermodaal goederenvervoer
Vervoer is intermodaal, wanneer er meer dan één manier van vervoeren ingezet wordt om jouw goederen van A naar B te krijgen. Voorbeeld: goederen worden per trein naar de haven gebracht, waarna ze per boot naar het land van bestemming vertrekken. - Laadmeter
Standaardmaat in het wegvervoer, een laadmeter is 1 meter van de laadruimte in een vrachtwagen – in de lengte. - LCL
Staat voor Less than Container Load en houdt in dat een zending niet groot genoeg is om een complete container te vullen. - LTL
Hetzelfde principe als LCL, maar dan gebaseerd op wegvervoer. Staat voor Less than Truck Load. - Netto gewicht
In de context van transport verwijst "nettogewicht" naar het gewicht van de goederen alleen, exclusief eventuele verpakkingen of containers. - Telex Release
Een telex release is een term die wordt gebruikt in de context van zeevracht en heeft te maken met het vrijgeven van de lading zonder dat de originele papieren documenten fysiek worden overhandigd. - Verlader
Is een partij die goederen door een vervoerder laat transporteren. Wordt vaak ook aangeduid als “verzender”, “verkoper” of “shipper”. - W/M
Staat voor Weight/Measurement en is een methode om vrachttarieven te bepalen. - BTI (Blindende tarief inlichting)
Wanneer jij goederen importeert of exporteert, en je niet zeker weet met welke HS-code deze moeten worden ingedeeld, dan kun je een BTI bij de Douane aanvragen. Door het gebruik van een BTI voorkom je dat een verkeerde goederencode wordt gebruikt. Zo voorkom je dat er mogelijk te veel of te weinig douanerechten worden geheven. Als je een door de Douane afgegeven BTI in jouw bezit heeft van deze goederen, dan ontvangen wij deze graag. Volgens verplichting van de Douane (EU-wetgeving) moeten wij deze BTI verwerken in de douaneaangifte.
Meer weten? Of hulp nodig?
Ben je nu bekend met alle termen binnen de logistiek? Waarschijnlijk niet.
Mocht je tegen een begrip aanlopen waarvan je niet precies weet wat het inhoudt, neem contact met ons op. Wij leggen het je graag uit.